Kunskap är nyckeln till framgång

Publicerat 2011-12-21 21:53:38 | i kategori Träning

Jag har nu vart på Lövsund i 4 dagar och jag har redan lärt mig en hel del nytt. Jag passar på att suga i mig kunskap medans jag är där bland människor med erfarenhet, kunskap och ett intresse av att dela med sig av allt detta!

Igår longerade jag två hästar; Kotten och Heidi. Jannica låter mig prova på olika typer av hästar vilket är jätte nyttigt! När jag väl ska göra hästskötar examen så vet jag inte vilken häst jag kommer ha och då är det ju superbra att man har provat det mesta när det väl gäller. Att longera på "hästskötar"-vis är en aning jobbigt eftersom man blir bedömd och SKA göra på ett visst sätt. Det är mycket att tänka på och hålla reda på nu i början. Mitt stora problem är linan som av någon anledning alltid vill trassla ihop sig! Men övning ger färdighet!

Det var riktigt kul att få se Heidi från marken med inspänningar, satan i gatan vad snygg hon är! Det var intressant också att se hur hon bar sig och Jannica instruerade mig att studera henne och försöka få med mig tankar från longeringen som jag kunde ha till nytta sedan i ridningen. Jag upptäckte tydligt vilket som var hennes svåra varv och även hur hon arbetade i olika tempon. Åhh det var så roligt! Jag älskar att lära mig nya saker!

Idag när jag red henne gick det kanon! Nu när jag har tillgång till ridhus och speglar så försöker jag se och träna på min sits och inverkan. Jag har den dåliga ovanan att vinkla ner mina händer, jättefult och jag avskyr det när jag väl tänker på det. En annan sak är att jag ofta hamnar i framvikt speciellt när jag rider lätt i traven och att jag iockmed det hamnar för långt bak i sadeln. Såfort jag ändrade på det så släppte Heidi till och blev hur fin som helst! Det är inte hos henne felen sitter eftersom hon är så välutbildad utan det är jag som måste få mer ordning och styrka i min kropp. Första steget i att förbättra något är att upptäcka vad man kan förändra så att det blir bättre, andra steget är att faktiskt ta tag i problemet även om det kan vara jobbigt.

Jag funderar på om jag ska försöka linda fast mina handleder på något sätt så att jag inte kan vinkla nedåt.
Är det någon annan som haft problem med detta och som isåfall har något förslag på hur man kan träna bort det?

 
I framvikt och med händerna nedvinklade. Ska jobbas stenhårt på att få bort nu i vinter!
Postat av: Lotta

En klassiker för att vinkla upp händerna är att sätta ett spö mellan tummarna, på det viset tvingas du att ha dem som högsta punkt, spöet hindrar dig från att vinkla ner dem! :)

2011-12-21 @ 22:23:05
URL: http://snelhezten.blogg.se/
Postat av: Helena

Jag lyckas också alltid trassla ihop linan, hehe :P

2011-12-22 @ 19:06:55
URL: http://hysozoom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: