Rik & Bortskämd?

Publicerat 2011-12-11 20:16:31 | i kategori Vardag

SSkulle vilja diskutera lite kring den här "myten" om att alla ryttare som tävlar högt rider på dyra och färdigutbildade hästar och ponnyer. Det är lika skrattretande varje gång som detta tas upp av någon som tänker i total svartsjuka.

För det första, någon måste ju köpa de fina färdigutbildade hästarna. Varför skulle man annars bemöda sig att utbilda den så högt som möjligt och tävla dyra tävlingar och meeting om man inte får något tillbaka när man känner att man vill gå vidare med en annan häst?

Och för det andra, långt ifrån alla ryttare har råd att köpa de dyra hästarna och väljer därför att gå den långa vägen att utbilda sin häst själv till de nivåer man vill, men sedan när man av någon anledning bestämmer sig för att sälja hästen då vill man ju såklart ha så mycket pengar för den som möjligt och då måste någon med stor plånbok köpa den.

Men folk som inte är insatta i marknaden tänker oftast inte på hur mycket jobb som ligger bakom en riktigt fin tävlingshäst. Oftast är det år av utbildning och tävling som kostar multum och de som tränar vill ju såklart ha så mycket som möjligt tillbaka för allt jobb de lagt ner. Oftast täcker inte försäljningssumman på hästen de kostnader som man faktiskt har lagt ner.

Jag själv som exempel har fått höra senast idag att vilken tur jag haft som fått en så duktig ponny som Sputnik, och vilka snälla föräldrar jag haft som köpte en sådan dyr ponny åt mig... Sanningen är ju dock en annan. Mamma köpte Sputnik som fölunge, 1 månad var han när han flyttade tillsammans med sin mamma hem till oss. Jag red in honom och för några år sedan var SM en ouppnåelig dröm jag hade som 2009 blev verklighet. Det har inte vart en dans på rosor bara för att ponnyn innehöll en enorm kapacitet. Det har vart ett flerårigt jobb för oss båda. Vi har lärt oss och utvecklats tillsammans på vägen upp mot SM. 8 år tog det.

Många gnäller ju också på det här att små ungar får dyra fina ponnyer som gör allt åt dem, ibland stämmer det ibland inte. Vem ska köpa de fina ponnyerna om inte de unga ryttarna? Alla rider faktiskt inte som idioter bara för att de rider på B-ponny.

Sammanfattningsvis;
Det finns två sätt att tänka när man köper häst:
* Antingen köper man en dyrare färdigutbildad häst/ponny för att snabbare komma upp i de högre klasserna,
 eller
* Så köper man en billigare mer outbildad ponny/häst och ägnar några år åt att utbilda den innan kan kan tävla de högre klasserna.

Jag tycker inte att det är ett dugg fel med att köpa en dyrare häst eller ponny. Att köpa en dyr häst gynnar de som lagt ner tid och pengar åt att träna och tävla den.

Hoppas ni förstod mitt budskap någorlunda, det blev kanske aningens luddigt.


Sputnik, 10 år efter att han flyttat hem till oss.


Heidi är min första utbildade häst, som vi köpte dyrare för att jag skulle kunna forsätta på den nivå som jag slutade på när jag slutade rida Sputnik.
Postat av: Noomie

Fin design! (:

2011-12-12 @ 08:36:09
URL: http://lexx.blogg.se/
Postat av: linnea

bra inlägg! Så sant och mycket intressant att läsa :)

2011-12-12 @ 18:00:48
URL: http://linneahutanl.blogg.se/
Postat av: my

vad kul att jag hittade till din blogg :D inte så insatt i den oså än, vart nyfiken på vem heidi är? kan du inte berätta lite om honom/henne?:)

2011-12-12 @ 22:50:16
URL: http://mybergdahl.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: