The Night Rider... som mamma kallar mig

Publicerat 2011-11-23 22:43:40 | i kategori Vardag

Har nu ridit klart både Heidi & Magnum! Hann med dem båda två innan klockan blev 10 tack vare att Zabine fixat mockning osv. Red båda pollarna på gramanen idag, Heidi för att jag ska kunna sitta någorlunda still och Magnum för att han ska hålla sitt lilla huvud någorlunda stilla, dessutom var jag trött efter den långa skoldagen..

Började med Heidi iallafall. Fick henne riktigt uppmärksam i travarbetet med ständiga övergångar och rörelser. När man har hållt på att mjukgöra henne i sidorna en stund så blir hon nästan som en ål så då gäller det att ha skänklarna på rätt ställe och hålla henne rak. I vänster varv kändes det som att hon stelade en del och det släppte inte även fast jag jobbade på det ett tag, kom efter en stund på varför; Jag är starkare än vad jag vet om i min vänstra arm och när jag blir för stum i handen blir hon stum i sidan, såfort jag släppte efter så gjorde hon det med! Måste övas på! I galoppen tränade jag mer på mitt skänkelläge och min hand än på hennes form men traven kändes klockren idag!

Lille Magnum var näste man ut på ridbanan. Han är väldigt lätt i munnen och har lätt för att överböja sig så på honom är det mest att öva styrka och rakhet istället för mjukgörande eftersom han är så naturligt mjuk i kroppen. En långsida var han riktigt fin i formen i trav! Efter en stund blev han dock trött och började försöka slå sig fri med sitt huvud. Avslutade när han vart någorlunda still en stund. Jag kan inte kräva så mycket av honom eftersom han tappat en del medan han varit skadad. Galoppen var han svag i redan innan så det är bara att börja med grundkonditionen igen.

Är nöjd med båda hästarna idag! Något bra som jag gjorde med Heidi var att jag lyckades rida till mig hennes uppmärsamhet i traven, galoppen måste jobbas vidare på för min del. På Magnum måste jag träna på att inte låta min hand bli förlåg bara för att han är så mjuk (lägger gärna ner handen i manken och bara åker med), något bra som jag gjorde detta pass var att jag hade tålamodet att vänta ut honom när han bökade med sitt huvud. :)

Man MÅSTE ge sig själv beröm även efter de dåligaste passen, något bra gör man alltid och man blir mer positiv av att att gräva fram det som faktiskt man själv gjorde bra, för hästarna går ju inte bra om inte vi rider bra, eller hur? ;)


Magnum, samma tid förra året! :)
Postat av: Caroline

SV tack:) jag och min sambo har gjort den:)

2011-12-01 @ 14:21:12
URL: http://internationalshowjumping.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: