Fyffelin

Publicerat 2012-01-16 23:17:47 | i kategori Våra Hästar

Tänkte (efter ett förslag) då och då lägga upp ett inlägg som handlar om en av min familjs hästar och ponnyer tills alla finns samlade i denna ketegorin "Våra Hästar", så får ni förhoppningsvis lite mer koll på vad vi har hemma i hagarna.

Först ut är MYTEN, LEGENDEN, SHETTISEN... FYFFELIN! Som under sin storhets tid var Sveriges bästa Shetlandsponny i såväl ponnygalopp som hoppning.


"Fyffe" & Zabine i Globen!

Fyffelin
Sto f. 1992 U: Tessie E: Drutten UE: Bay Leaf of Felbridge RS 1
Avkommor:
Marshmallow -Z
Freja Meduza -Z

Fiffe har jag haft i min ägo längre än vad jag känt min egen syster. Jag fick henne i dopgåva när jag var 3 månader gammal av min Farmor. Fiffe var då 1 år, nu är hon 20! Hon är den mest svårridna ponnyn vi har eftersom hon är så otroligt het, känslig och stark på samma gång, samtidigt är hon en perfekt nybörjar häst då hon mycket väl vet skillnaden på en erfaren ryttare och en som rider första gången. 

Jag och Fiffe tävlade framgångsrikt i Ponnygalopp och hoppning och hon lärde mig allt om hur en tävling gick till, och känslan av att vinna! Vi vann ofta och fick mycket avundsjuka ryttare som muttrade om oss. Fiffe var snabb som vinden och hoppar alltid och gick att svänga hur som helst med. Vi tävlade upp tom. LB+5 i hoppning och var med i lanslaget i ponnygalopp.

När Zabine började rida henne, år 2003 var hon i sitt livs form! Zabine vann lika mycket, om inte mer, än vad jag gjort med henne. När Zamantha började rida henne för ett par år sedan så har Fiffe fått börja gå lite lugnare pga sin ålder och nu är hon pensionär och guppar runt med Bellas lillebror på sig ibland. Den här ponnyn var i toppform 14 år i sträck, så hon har gjort sig mer än förtjänt av sin pensionärs vila. Hon är fortfarande fräsch i kroppen och har som tur är hållt hela sin karriär.

När Fyffe var en aktiv tävlingsponny så var det väldigt speciellt att åka med henne på tävling. Hon är verkligen en Shettis med fullblodsnerver! Hon vill knappt äta eller dricka borta, vi har fått tvångsvattna henne hur många gånger som helst för att hon vägrar, hon kan bli så nervös när hon åker transport så ibland när man stannat till i en korsning så kan man känna hur hela transporten vibrerar för att hon skakar så dant. Hon bits när hon blir uppjagad eller nervös. Men hon har alltid varit en riktig figther som alltid kämpar och som alltid kom med en otrolig spurt på upploppet!

Meriter:
Seger upp till LB hoppning
Gått div. 2 allsvenskan jag vet inte hur många gånger.
3 SM- Guld i Ponnygalopp
Skandinavisk Mästare 2008 (Danmark)
Medaljer i Skandinaviska Mästerskapen
Flera DM Guld
SM- Brons Ponnygalopp med Zamantha
Vunnit inte minde än 8 gånger i Shettisgaloppen i Globen
Vunnit hoppklasser på European Shetland Games
Varit Sveriges reklamponny för Shetlandsponnyn under flera år.

Detta är bara lite som denna otroliga ponny har ådstakommit under sin karriär! Kommer helt ärligt inte ihåg allt och jag har säkert glömt en hel del. Hon är helt enkelt fantastisk!











Postat av: Daniella

Åh! Gud vad jag saknar shettis tiden och all ponnygalopp! Gud vilka roliga år vi hade! Kommer ihåg när jag bodde hos dig när det var SM! Oförglömligt roligt hade vi!

2012-01-18 @ 23:52:30
URL: http://chokladblomman.blogspot.com
Postat av: Camilla Råsberg

Det var en fin presentation av Fyffe!

2012-01-19 @ 10:32:37
Postat av: Anna Franzén

Hejsan! Jag äger Mosquitos mamma Marion Jones S. Var inne på connemarasällskapets hemsida och tog reda på att ni var ägare till Mosquito. Hade vart jätte kul om du ville skriva ett inlägg om honom i bloggen eller skicka ett mejl till mig och berätta lite hur det går för honom?
Mvh Anna Franzén

2012-12-12 @ 22:06:24
URL: http://annafranzens.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: