Rollex

Publicerat 2012-01-21 17:42:55 | i kategori Våra Hästar

Fortsätter att berätta om våra hästar som vi har hemma. Nästa ut är våran B-ponny Rollex!

Rollex
f. 1995 val, fux. E: Linksbury Royalist U: Dido UE: Pontus



Rollex är förutom Fyffe, en av våra äldsta trotjänare som vi haft länge. Mamma köpte honom som 3-åring och vi red in honom själva. I början kommer jag ihåg att Rollex var väldigt bakskygg och för att kunna sitta upp på honom så var man tvungen att göra det i stallgången, på ridbanan gick det inte. Jag var fortfarande väldigt liten när han reds i början så det var mest nåågra äldre tjejer i stallet som red honom i början.

När jag blev 7 år så började jag rida honom hemma och startade även lite hoppningar. Han har alltid varit grym på att hoppa! När jag fyllde 8 år så startade jag honom för första gången på galoppbanan med helt ok resultat. Rollex kom oftast 4.a eller 5.a och har altid varit bäst på de lite kortare distanserna eftersom han är brutalt startsnabb men inte orkar hålla tempot hela vägen. Han har däremot alltid vart duktig på gräsbanor. På Strömsholms galoippbana Österängen har han vunnit ett par gånger och även i Göteborg. Jag och Rollex tog tillsammans en seger på Täby i ett 800 m långt lopp.

Jag växte rätt fort och när jag fyllde 11 så hade jag blivit för stor. Då tog Zabine över och tävlade framgångsrikt i både hoppning och galopp. Ett år så lyckades hon och Rollex vinna Jägersros årliga ponnyderby! Det är nog Rollex största Galoppmerit någonsin. Zabine och Rollex tävlade upp tom. Msv B hoppning med hur mycket segrar som helst i LA. De vann ca. 5 LA klasser i rad sista sommaren som Zabine tävlade honom. Zabine red även ett par fälttävlingar med honom.

Nu är Rollex läromästare till Zamantha. De har tillsammans startat upp tom LB+5 i hoppning och startar fortfarande några lopp ibland bara för att de tycker det är roligt båda två. 2011 blev de tillsammans Klubbmästare för ÖSLR!

Rollex är en pigg och personlig kille som alltid har full koll på läget. Han har lärt oss mycket genom åren och är verkligen en trotjänare i vått och torrt.

 



Zabine och Rollex i deras sista Msv B tillsammans.



Postat av: linnea

Fina totto :)

riktigt snyggt träns på sista bilden!

2012-01-22 @ 08:35:21
URL: http://linneahutanl.blogg.se/
Postat av: Familjen Hjalmarsson

Hej!!

Här sitter vi och googlar på nätet en lördag kväll och kommer in på din blogg, åh får se Rollex. =)
Va glada vi blir och de värmer i våra hjärtan att han har haft det så bra och varit med och tävlat så många härliga tävlingar!

Mvh Familjen Jonny Hjalmarsson

2013-11-02 @ 20:44:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: