Överdriverier och sönderanalyseringar

Publicerat 2012-06-01 22:04:59 | i kategori Just Feelings

Något som jag är så fruktansvärt mätt och trött på är de hästmänniskor som överdriver och gör stora saker utav inget när det kommer till hästens beteende. Folk som dagligen kläcker ur sig; "min häst är galen", "Cp-häst!", "hästen är dum i huvudet!" osv osv.. Oftast handlar det om att hästen kanske busat eller gjort något oväntat och då är den alltså "dum" i huvudet... Anledningen till detta överdrivande beror nog oftast på att man vill verka intressant när man berättar om sin "galna" häst. Man lyssnar ju hellre på en person som har en vild och läskig häst än på någon som talar om att "min häst är snäll" Punkt.

I min skola (som jag aldrig behöver återuppleva igen... yippiiie!) fanns det gott om folk som älskade att snacka skit om sina egna hästar när det egentligen inte var något alvarligt fel på hästen. Om den inte stod still var den dum i huvudet, hoppade den till var den cp och ja, u get my point?

Sedan finns det dessa människor som måste hitta en lösning till precis allt. Sönderanalyserare. "Min häst kom inte fram till mig idag i hagen, something is wrong!!?" Den har säkert ont, den är säkert sjuk, jag gjorde inte som jag brukade bla bla bla... Jag är nog lite luddig när jag försöker beskriva det här... Nytt försök; "Hästen vägrade på ett hinder, varför???!" Den är säkert sjuk, har ont, vi kom fel, jag släppte kontakten för tidigt osv... En schysst häst hoppar även om läget inte är alldeles perfekt, en bekväm väljer att stanna om den måste ta i för mycket själv. Min poäng är att allt måste inte analyseras till grund och botten om det enbart handlar om små detaljer. Visst det kan finnas många anledningar till att en häst stannar på ett hinder men det behöver inte betyda domedagen för det. Åhh det här var jätte svårt att förklara men jag gjorde ett halv dant försök iallafall... Tycker ni att jag verkar luddig på någon punkt så fråga gärna så ska jag försöka förklara mig tydligare.


"Varning för överhettad och sönderfunderad hjärna hos ryttare"...
Postat av: jessica

ihhih lite klockrent faktiskt. Jag tror inte på att någon häst är dum i huvudet. Kanske mer eller mindre rolig/lydig/busig/tjurig bara ;)

2012-06-04 @ 15:26:14
URL: http://puzzleofmyheart.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: